موزه‌ پیکاسو شهر بارسلون، از قرون وسطی تا کوبیسم!

موزه‌ پیکاسو شهر بارسلون، از قرون وسطی تا کوبیسم!

موزه پیکاسو شهر بارسلون از مکان‌هایی است که نه تنها برای علاقمندان به هنر بلکه برای مخاطبان عادی نیز بسیار جذاب است. این موزه در سال 1963 در منطقه کاتالونیا افتتاح شد.

اشتیاق سابارتز  و موزه پیکاسو

ایده‌ی اصلی افتتاح این موزه متعلق به «سابارتز» بود. سابارتز برای مدتی طولانی دوست و منشی شخصی پابلو پیکاسو بود و علاقه‌ی عجیبش به هنر و به خصوص سبک منحصر به فرد پیکاسو، باعث شد تا پس از اولین دیدارشان در سال 1899، پیکاسو بسیاری از نقاشی‌ها و طرح‌هایش را به عنوان هدیه به او ببخشد.

سابارتز ابتدا مصمم بود تا این موزه در شهر Malaga، محل تولد پیکاسو اففتاح شود، اما با اصرار شخص پیکاسو، این موزه درشهر بارسلون افتتاح گردید چرا که او عقیده داشت که موزه باید جایی باشد که او تمام عمرش را گذرانده است.

 اشتیاق سابارتز  و موزه پیکاسو

این موزه ابتدا یک مجموعه‌ی شخصی به نام خود سابارتز بود و او حدود 574 اثر را به موزه اهدا کرد. در سال‌های بعد اما، هنرمندان بیشتری شروع به اهدای آثار به موزه کردند که از بین آن‌ها می‌توان به سالوادور دالی نیز اشاره کرد.

بعد از چشم از جهان فرو بستن سابارتز، پیکاسو آخرین هدایای خود را به قلب موزه آورد. او حدود 920 اثر که خانواده‌اش در مدت اقامت او در فرانسه نگهداری کرده بودند را به موزه بخشید. این مجموعه شامل کتاب‌های دوران مدرسه، یادداشت‌های آکادمیک و طرح‌های مربوط به دوران آبی فام حرفه‌ای او بود.

موزه پیکاسو در بارسلون

آثار هنری پیکاسو در دوران های مختلف

در کل، آثار هنری پیکاسو به 5 دسته تقسیم می‌شوند:

  • دوره‌ی آبی‌فام
  • دوره‌ی صورتی‌فام
  • دوره‌ی متأثر از هنر آفریقا
  • کوبیسم تحلیلی
  • کوبیسم تصنعی

دوره‌ی آبی فام آثار هنری پیکاسو

این دوره سال‌های 1901 تا 1904 زندگی پیکاسو یعنی از شروع سن 19 سالگی او را شامل می‌‌شود. در این دوره پیکاسو اغلب غم، فقر، گرسنگی و تکدی گری را با ترکیب رنگ های سرد مانند آبی و سبز نمایش می‌دهد.

دوره‌ی آبی فام آثار هنری پیکاسو

دوره‌ی صورتی فام آثار هنری پیکاسو

این دوره سال‌های 1904 تا 1906 را شامل می‌شود. در این دوره اکثر آثار او با یک رنگ درخشان علامت‌گذاری شده‌اند. رنگ‌های صورتی، قرمز، خردلی و رنگ‌های گرم بیشتری در آثار این دوره می‌توان مشاهده کرد. همچنین مردم به تصویر کشیده شده در مقایسه با دوران آبی فام، سرزنده‌تر و خوشحال‌تر به نظر می‌رسند.

دوره‌ی صورتی فام آثار هنری پیکاسو

دوره‌ی متاثر ار هنر آفریقا

در این دوره پیکاسو اولین قدم‌های انقلابی را برای خلق سبک «کوبیسم» برداشت. او در این دوره شروع به درهم آمیختن اجزای صورت و بدن سوژه هایش کرد. او در تقاشی‌هایش در این دوره از هنر بومی، تاثیر رنگ‌های گرم، مراسم و آیین‌های آفریقایی بهره گرفت. آثار او در این دوره، به طور مشهودی شکل سه بعدی‌تری به خود گرفت.

دوره‌ی متاثر ار هنر آفریقا

دوره‌ی کوبیسم تحلیلی

تا قبل از کوبیسم، اروپا سال‌های زیادی را فارغ از به چالش کشیدن عمقی هنر پشت سر گذاشته بود. در این دوره پیکاسو به صورت جدی سبک کوبیسم را شروع کردو از پیشتازان این سبک نام گرفت. این دوره آغاز رسمی روند «دِفُرمه» کردن اشیا و سوژه‌های جاندار بود.

دوره‌ی کوبیسم تحلیلی

دوره‌ی کوبیسم تصنعی

در این دوره «کوبیسم» سبک رسمی پیکاسو و امضای شخصی این هنرمند شد. علیرغم اینکه شاید از او در طول عمر هنری‌اش نسبت به بعد از فوتش، کمتر تجلیل شد اما این دوران طلایی‌ترین دوران حرفه‌ای او تلقی می‌شود.

دوره‌ی کوبیسم تصنعی

معماری موزه پیکاسو

بنای این موزه ی منحصر به فرد از پنج ساختمان قدیمی قرون وسطایی که از طبقات زیرین به یکدیگیر متصل هستند، تشکیل شده است.  Palau Aguilar اولین بنایی بود که بخشی از موزه ی پیکاسو شد.

Palau Baró de Castellet، Palau Meca، Casa Mauri و  Palau Finestres نیز بعدا و به ترتیب به این مجموعه پیوستند.  ترکیب فضای قرون وسطایی و آثار هنری پیکاسو، اتمسفر عجیب و رمزآلودی را در موزه ایجاد کرده است. پارادوکسی دلنشین که نظیرش را شاید کمتر جایی دیده باشیم.

معماری موزه پیکاسو

آثار موجود در موزه پیکاسو

از مجموعه ی دائمی موزه میتوان به نقاشی ها، طراحی ها، حکاکی ها و هنر سرامیک و کاشی اشاره کرد. در حال حاضر حدود 3500 اثر متعلق به پیکاسو در مجموعه ی دائمی موزه قرار دارد. آثاری از تمام دوران های هنری پیکاسو که شامل دوره‌ های آبی‌فام، صورتی‌فام، دوره‌ی متأثر از هنر آفریقا، کوبیسم تحلیلی و کوبیسم تصنعی است، در این موزه برای بازدید عموم وجود دارد. از آثار معروف موجود در مجموعه ی دائمی این موزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آثار موجود در موزه پیکاسو

برگزاری نمایشگاه ها در موزه

از زمان افتتاحیه، تعداد قابل توجهی نمایشگاه در این محل برگزار شده است که معمولا بین آثار هنرمندانی که در این نمایشگاه ها شرکت داده شده اند و آثار پیکاسو، هارمونی و وجوه مشترک وجود داشته است.

سایر نمایشگاه ها هم مربوط به آثار هنرمندانی بوده است که به نوعی با پیکاسو همکاری داشته اند. این موزه علاوه بر برگزاری نمایشگاه ها، بعضا مکانی برای برگزاری سمینارها و نشست های علمی-هنری نیز بوده است و فعالیت های خیرخواهانه هم در آن شکل گرفته است.

برگزاری نمایشگاه ها در موزه

کتابخانه ی رایگان در موزه

کتابخانه ای وسیع با حدود 6000 جلد کتاب و مقاله نیز به صورت رایگان در طبقه سوم  ساختمان Palau Aguila وجود دارد. کتاب هایی معتبر مربوط به تاریخ هنر و تحول آن در طول تاریخ، زندگی نامه پیکاسو و چگونگی روند تغییر سبک او از 19 سالگی تا فوت، در کنار هزاران مجله و ژورنال معتبر دیگر در این مجموعه قرار دارند. اگرچه اینجا یک کتابخانه رایگان محسوب می شود، شما احتمالا باید برای مطالعه برخی از منابع و کتاب ها از قبل مجموعه را مطلع کنید.

فعالیت های دیگر این مجموعه

از دیگر فعایت های موزه پیکاسو، می توان به برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی مختص همه‌ی سنین اشاره کرد. همچنین این مکان همیشه برنامه هایی کاربردی و با کیفیت برای مربیان و استادان هنر دارد.

فعالیت های دیگر در موزه پیکاسو

ساعات کاری موزه پیکاسو

درهای این موزه این موزه از سه‌شنبه تا یکشنبه ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر به روی علاقمندان باز است و همچنین روزهای دوشنبه تعطیل می باشد.

این موزه در روزهای 25و 26 ماه دسامبر (تعطیلات کریسمس) و همچنین اول ماه ژانویه (تعطیلات سال نو میلادی) تعطیل می باشد. اگر چه یک روز قبل از تعطیلات کریسمس یعنی 24 دسامبر، بازدید از موزه کاملا رایگان می باشد.

1398/12/04
پیکاسو - کوبیسم - موزه‌ پیکاسو

سفر به اسپانیا را تجربه کنید

تورهای مرتبط: