کروسان فرانسوی، در اصل یک شیرینی قدیمی اتریشی است!

کروسان فرانسوی، در اصل یک شیرینی قدیمی اتریشی است!

کروسان در اصل اتریشی است!

وقتی نام کروسان، این شیرینی خوش طعم و لطیف به گوشمان می‌خورد، بی اختیار یاد فرانسه و پاریس می‌افتیم. یاد کافه‌های پاریس و کروسانی داغ در کنار یک لیوان قهوه و تلفظ شیرین‌تر این خوراکی خوش مزه به زبان فرانسوی. اما بد نیست بدانیم که کروسان ریشه‌‌ای اتریشی دارد و سوغات یک عروس اتریشی است. در واقع کروسان شکلی جدیدتر از “کیپفرل” اتریشی است.

کروسان
کروسان

پخت اولین کروسان بر اساس روایت‌ها!

روایت‌ها و داستان‌های بسیاری در مورد اولین کروسان وجود دارد اما مستند ترین آن داستان شکست عثمانی‌ها در مقابل اتریشی‌هاست. بعد از پیروزی اتریشی ها بر عثمانی‌ها در سال 1683، قنادان اتریشی، شیرینی‌ای را به شکل نمادین و به صورت هلال ماه‌ که بر یونیفرم‌های سربازان عثمانی حک شده بود، طبخ و در جشن پیروزی سرو کردند، شیرینی‌ای که امروز با نام “کیپفرل” می‌شناسیم.

اتریش
وین

 

کروسان، سوغات عروس اتریشی!

“ماری انتوانت” اتریشی آخرین ملکه قبل از انقلا کبیر فرانسه بود و در زمانی که فقر فرانسه را در برگرفته بود، مشاوران به او گزارش می‌دهند که مردم حتی نان ندارند که بخورند و جواب عجیب ماریا این بود که: “اگرنان ندارند به جایش شیرینی بخورند!”، اگرچه هیچ سند تاریخی تا کنون این عبارات ماری را تایید نکرده است، اما چیزی که می‌تواند مستند باشد این است که او ملکه‌ای خوش گذران و بسیار علاقمند به انواع شیرینیجات بوده است. ماری بعد از ازدواجش با لوئی شانزدهم فرانسه، این کیپفرل اتریشی را به فرانسوی‌ها معرفی کرد و فرانسوی‌ها با کمی تغییر در ظاهر شیرینی، آن را کروسان نامیدند.

سوغات عروس اتریشی
ماری انتوانت ملکه فرانسوی

محبوبیت کروسان در آمریکا!

محبوبیت این شیرینی در اروپا به آمریکا هم سرایت کرد و از آنجا که آمریکایی‌ها علاقه عجیبی به وارد کردن انواع غذاهای مشهور و محبوب به صنعت “فست فود” دارند، در اواخر دهه‌ی هفتاد میلادی، کارخانه‌های آمریکایی این شیرینی را به صورت یخ زده، آماده شده با بسته بندی کارخانه‌ای و حتی نیمه آماده به فروش میرساندند.
اگر عازم اتریش هستید، لذت میل کردن یک کیپفرل اتریشی که در واقع پدربزرگ کروسان محسوب می‌شود را با قهوه‌ای داغ از دست ندهید…

کیپفرل
کیپفرل اتریشی
1398/11/17
غذا - اروپا - مسافرت - سفر - رستوران - شیرینی - خوراکی - اروپاگردی - اتریش - وین - فرانسه - گردشگری - تور اروپا

سفر به اتریش را تجربه کنید

تورهای مرتبط: