کوکو! از نوانخانه تا امپراطوری مُد...

کوکو! از نوانخانه تا امپراطوری مُد...

سال های جوانی کوکو شنل

کوکو شنل در یک روز تابستانی در سال ۱۸۸۳ در فرانسه به دنیا آمد. در سن ۱۲ سالگی، بعد از فوت مادرش در یک یتیم خانه رشد کرد و همانجا بود که دوخت و دوز را از راهبه ها فرا گرفت. او ساعت های زیادی را در نوانخانه صرف خیاطی می کرد و اینگونه بود که از درد تنهایی در آن مکان می کاست. بعد از بیرون آمدن از نوانخانه،  مدتی را به خوانندگی پرداخت. او در همان دوران نام هنری “کوکو” را بر سر زبان ها انداخت و رفته رفته خود را برای بنا کردن یک امپراطوری آماده ساخت.

سال های جوانی کوکو شنل

ورود کوکو شنل به دنیای مد

او سرانجام  در سال ۱۹۱۰ بوتیک کوچک خود را در پاریس افتتاح کرد. او طراحی هایش را ابتدا با تولید محدود و منحصر به فرد برای مشتری های خاصش شروع کرد. دید جسورانه و سلیقه ی بی نظیر او دقیقا همان چیزی بود که پاریس به آن نیاز داشت. کوکو علاقه ی عجیبی داشت که تمام کارها زیر نظر خودش انجام شود و همواره با خیاطانش درارتباط تنگاتنگ بود. لوگوی معروف کوکو شنل هم طراحی شخصی خود این طراح است. این لوگو از دهه ی بیست میلادی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است.

ورود کوکو شنل به دنیای مد

انقلاب بزرگ کوکو شنل در صنعت مد

او اولین کسی بود که در طراحی‌هایش زنان را از پوشیدن کمربندهای تنگ منع کرد و راحتی و استقلال را در طراحی لباس رواج داد. این انقلابی ترین حرکت او تلقی می‌شود چرا که  قبل از آن زنان سال هایی متمادی دردهای زیادی را در اثر استفاده از کمربندهای تنگ، متحمل می شدند. او با طراحی لباس هایی راحت و پرکاربرد، اعتماد به نفس پررنگی را به جامعه زنان تزریق کرد. کوکو عقیده داشت که تجمل باید به همراه راحتی باشد و در غیر اینصورت نامش تجمل نخواهد بود.

کوکو شنل و عطر شماره 5

او در سال ۱۹۲۱ اولین خط تولید عطرهای زنانه را راه اندازی کرد. . بد نیست بدانید که عطر شنل “شماره‌ی پنج”، ساخت کمپانی شنل، عطر اختصاصی و امضای شخصی خود این اسطوره‌ی طراحی بوده است. عطر “شماره پنج”، هنوز هم یکی از پرفروش ترین عطرها در دنیاست و همینطور امضای شخصی بسیاری از چهره های معروف دنیای هنر.

کوکو شنل و عطر شماره 5

کوکو شنل و سال های جنگ

اما زندگی این الهه‌ی مد پیچیدگی‌های خود را داشت. گفته می‌شود در طول جنگ جهانی دوم به عنوان جاسوس نازی‌ها فعالیت‌هایی داشته است و بعد از جنگ با شروع تورم اقتصادی و گسترش فقر برای مدتی طولانی، تمام خیاط‌ها و کارکنانش را اخراج کرد و بوتیک‌هایش را نیز تعطیل کرد. او در سپتامبر سال ۱۹۴۴ به طور رسمی محاکمه شد اما به دلیل عدم وجود شواهد کافی علیه او، دادگاه نهایتا او را تبرئه کرد. او بعدها اعتراف کرد که وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت انگلستان در رهایی‌اش نقش پر رنگی داشته است.

کوکو شنل و ,وینستون چرچیل

افتخارات کوکو شنل

زنی که جسارت و دید زیبایی شناسی‌اش تحولی عظیم در صنعت مد و فشن ایجاد کرد، نامش به عنوان تنها طراح مد در فهرست صد نفره‌ی افراد تاثیرگذار قرن بیستم توسط مجله تایمز منتشر شد. او الهام بخش بسیاری از طراحان بعد از خودش شد. امروزه، محصولات کمپانی شنل هنوز هم از لوکس ترین و گران ترین محصولات در بین رقبای خود هستند.

افتخارات کوکو شنل
1398/07/10
کوکوشانل - شانل - فشن - مد - تاریخ - زن - زنان - عطر - برند - استایل - فرانسه - پاریس - گردشگری - تور اروپا - اروپا

سفر به فرانسه را تجربه کنید

تورهای مرتبط: